“Mám veľkú radosť, keď vidím mojich klientov rásť,” hovorí Tomáš Walner z obchodného tímu

Práca obchodníka nie je o tom, nasľubovať zákazníkovi hory-doly, klientov si musíte pozorne vypočuť a pochopiť ich potreby. O tom, čo všetko obnáša práca v obchodnom tíme Shoptetu, sme sa porozprávali so slovenským Sales Partnerom Tomášom Walnerom. 

Prvé skúsenosti z obchodu získal ešte počas štúdia 

Ahoj Tomáš, aká bola tvoja cesta do Shoptetu? Odkiaľ si sem prišiel a aká bola tvoja predošlá skúsenosť s obchodom?  

Už počas vysokej školy som zbieral skúsenosti v oblasti sales, vtedy som pracoval vo firme, kde som sa venoval najmä tele-sales v B2B segmente. Pôsobil som ako brigádnik pod jednou nemeckou firmou, ktorá na slovenskom a českom trhu predávala pneumatické náradie. Hoci som sa tam pôvodne nehlásil na sales pozíciu, šéf ma presvedčil a napokon ma to aj celkom chytilo.  

Následne som pôsobil ako salesman u distribútora KeepCupov na Slovensku, kde som zhodou okolností riešil objednávku pre jednu HR agentúru. Po čase, sa mi ozvala pani majiteľka danej agentúry s tým, že Shoptet rozširuje svoje aktivity na Slovensku, rozbieha nový Sales tím a či by som teda nemal o túto pozíciu záujem. Aj keď som sa predtým nepohyboval v oblasti e-commerce, mal som vďaka svojmu predošlému pôsobeniu v rôznych firmách celkom dobré skúsenosti s obchodom a najmä akvizíciou. Práve tieto skúsenosti mi pomohli osloviť ľudí v Shoptete a vďaka tomu som teraz tu.  

Na akej pozícii v súčasnosti pôsobíš?  

Aktuálne som Sales Partner, pri svojom príchode som začínal na klasickom Salesmanovi. Po nejakej dobe som sa vďaka systematickej práci, aktivite a dosiahnutým výsledkom dokázal posunúť vyššie. 

Je tu teda priestor pre kariérny rast? 

Určite áno, je tu kariérny rast, ale najmä osobnostný rast, pretože Shoptet ťa má neustále čím obohatiť. Každý klient je iný, má rozdielne požiadavky, trápia ho iné veci. V princípe sa tá podstata práce opakuje, ale každý klient je naozaj v niečom špecifický. Nejde o žiadnu monotónnu prácu, kde sa naučíš jeden call-script a s ním oslovuješ všetkých klientov. Je potrebné byť kreatívny, naozaj si vypočuť klienta a pochopiť jeho potreby. Dá sa povedať, že každý klient ťa posúva v určitej oblasti ďalej.  

Každý nováčik si v Shoptete prechádza dôkladným zaškolením 

Nadviažem na to, že si na začiatku nemal veľké skúsenosti s e-commerce, predávaš však celkom technický produkt, do akej miery je pre túto prácu potrebný technický background? Prebieha v úvode nejaké zaškolenie?  

Samozrejme, v úvode prebieha masívne zaškolenie, či už od kolegov z produktového tímu, alebo Sales. My sme mali miernu nevýhodu, keďže sme v čase môjho príchodu slovenské oddelenie iba rozbiehali a veľa vecí sa riešilo za pochodu. Mali sme však veľkú podporu z Prahy a taktiež od kolegov z iných oddelení.  

Človek, ktorý nastupuje do Shoptetu dnes, má dá sa povedať „vydláždenú“ cestu, keďže má okrem iných oddelení podporu aj od nás, seniornejších obchodníkov. Sú tu nastavené obchodné procesy a celkový workflow je na úplne inej úrovni oproti mojim začiatkom. Človek, ktorý sem príde niekedy v budúcnosti to bude mať ešte ľahšie, nakoľko procesy v rámci Shoptetu sa neustále zdokonaľujú. 

Osobne musím povedať, že tak skvele nastavené procesy som v inej firme nezažil, či už sa to týka úvodných technických a obchodných školení, interných školení, firemných porád, alebo 1:1 meetingov. Túto stránku má Shoptet zvládnutú naozaj na jednotku.  

Uchytí sa tu napríklad aj niekto, kto má skúsenosti v oblasti e-commerce, ale zatiaľ nerobil obchod?  

Bude to mať určite náročnejšie, musí dokázať, že na to má a ak zatiaľ nerobil obchod, musí ukázať, že to v ňom je. Ľahšie to majú ľudia, ktorí majú skúsenosti s obchodom, hoci sú bez technického backgroundu. Ako som spomínal, je tu naozaj skvelý onboarding nováčikov a všetky technické detaily sa dajú naučiť počas interných školení. Ja osobne sám seba vnímam ako takú špongiu, ktorá nasáva čo najviac informácií. 

Vidím konkrétny prínos svojej práce pre firmu, to ma motivuje 

Čo máš na tejto práci najradšej?  

Vždy som mal rád ten pocit spojený s uzatvorením nejakého dealu. Prirovnal by som to k eufórii, ktorú prežíva futbalista, ktorý strelí gól. Rovnako to vnímam aj ja a rád tieto pomyselné „góly“ zbieram. Veľmi ma motivuje to, keď vidím, že môj výkon prináša konkrétne výsledky. Neviem si veľmi predstaviť, že by som bol v korporáte a na konečnom výsledku sa podieľal neviditeľnou mravenčou prácou. Týmto sa samozrejme nechcem dotknúť nikoho, kto pracuje v korporáte, na súčasnej pozícii mi však vyhovuje to, že vidím reálne výsledky mojej snahy a jej efekt pre firmu. Tiež sa mi páči misia Shoptetu, plnenie podnikateľských snov bežným ľuďom, mám veľkú radosť, keď vidím našich klientov rásť, spolu s nimi rastieme aj my. 

Pamätáš si aj svoj prvý úspešný obchod?  

Jasné, bola to úplná bomba (smiech) podarilo sa mi predať Business tarifu na rok. Bol som vtedy v Shoptete 2 mesiace a bola to sladká odmena po množstve náročnej práce. V tom čase ešte Shoptet nemal na Slovensku vybudované také meno a oproti kolegom v Česku sme to mali pri akvizícii o dosť náročnejšie. Dnes je to aj na slovenskom trhu úplne o inom a čas od prvého kontaktu až po uzatvorenie dealu je oveľa nižší. Niekedy nám zabral jeden obchodný prípad množstvo hodín telefonátov a stretnutí, teraz sme pri akvizícii aj vďaka vyladeným procesom oveľa efektívnejší. 

Ako by si opísal svoj bežný deň? Tráviš väčšinu času v kancelárii, teréne?  

Je to taký hybrid. Osobne chodím do kancelárie už okolo 7 ráno, najprv si vyriešim administratívu a potom ma čaká bežná denná agenda. Niektoré dni strávim v kancelárii telefonátmi, videohovormi, inokedy som zase v teréne a stretávam sa s klientmi. Všetko záleží od toho, ako si to naplánujem, time-management je tu veľmi dôležitý. Len nedávno sme u nás založili BDR (Business Development Representative) oddelenie, ktoré má na starosti vyhľadávanie potenciálnych klientov a dohadovanie stretnutí s tými, ktorí majú záujem vidieť ako vie Shoptet zlepšiť fungovanie ich e-shopu. Výrazne mi to uľahčuje prácu a ja sa tak môžem viac sústrediť na klienta. Taktiež tu máme Onboarding tím, ktorý preberá komunikáciu s klientom v prípade, že je otvorený prechodu na Shoptet.  Kolegyne následne s klientmi riešia implementačnú fázu pri prechode na Shoptet.  

Kvalitný produkt, skúsený tím obchodníkov a výborne nastavené procesy  

O našom obchodnom tíme sa hovorí ako o jednom z najlepších v Česku a na Slovensku, keďže sa vám dlhodobo darí na platformu privádzať tisícky klientov. Čo považuješ za tajomstvo úspechu?  

Povedal by som, že je to kombinácia kvalitného produktu, obchodných zručností a taktiež podpory zo strany Shoptetu. Firma dbá na vzdelávanie svojich zamestnancov, máme školenia od top odborníkov z praxe, to sa následne odzrkadľuje na kvalite a výkone tímu. Davidovi sa za krátky čas podarilo vybudovať na Slovensku naozaj skvelý tím.  

Z vašej kancelárie je často počuť smiech, je dobrá atmosféra v kolektíve dôvodom, prečo máte v slovenskom tíme takmer nulovú fluktuáciu zamestnancov?  

Určite, ide o dôležitý faktor, je tu skvelý mix ľudí. Bez toho by sa nedarilo ako pobočke, tak ani jednotlivcom. Myslím si, že sme skvelý tím a navzájom sa posúvame. Samozrejme práca v Sales je do určitej miery aj o individualite, nie je však dobré ak sa darí plniť cieľ jednému obchodníkovi, no pobočka zaostáva. Ak sa niekomu nedarí, je potrebné mu pomôcť, poradiť. Osobne to v našom tíme ani nevnímam tak, že sme kolegovia, ale skôr kamaráti a rodina. Slovenské oddelenie sme rozbiehali takpovediac na „zelenej lúke,“ ale všetko do seba skvele zapadlo.  

Panuje medzi vami aj nejaká konkurencia? 

Povedal by som, že je tu zdravá konkurencia. Pravidelne sa zverejňujú výsledky najlepších obchodníkov, čo ma veľmi motivuje. Minulý mesiac sa mi podarilo byť najlepším obchodníkom v rámci Česka a Slovenska. Keď som do Shoptetu nastúpil, bol som úplne mimo z čísel, ktoré dosahovali najlepší českí obchodníci. Vždy som chcel dosiahnuť túto úroveň, ale bolo to pre mňa v tom čase niečo nepredstaviteľné. Tvrdá práca časom priniesla svoje ovocie a podobný výsledok sa podaril aj mne, je to obrovská satisfakcia. Takýto systém by podľa mňa mal mať každý obchodný tím, je to veľmi motivujúce a človek vidí, že stále je kam napredovať.  

Ak človek zaberie a má chuť pracovať, finančné ohodnotenie je tu nadštandardné 

Jedným z lákadiel pre prácu v Sales je častokrát finančné ohodnotenie, aj juniorné pozície sú tu platené veľmi dobre, naozaj platí heslo „sky is the limit“?  

V rámci Shoptetu a v rámci Salesu určite, stretol som sa s mnohými firmami, kde som pôsobil na Sales pozícii a všade bol nejaký limit, za ktorý sa človek nevedel dostať. Bolo to veľmi frustrujúce, človek robil stále to isté, nemal sa kam posunúť, chýbala mu motivácia. Toto je na Shoptete a špeciálne v obchodnom oddelení super, ak človek maká, dokáže si naozaj slušne zarobiť, povedal by som nadpriemerne.                   

Čo by si odkázal ľudom, ktorí videli naše inzeráty a zvažujú, že nám pošlú svoj životopis?  

Určite by mali v prvom rade chcieť makať, Sales nie je klasická práca, pri ktorej sedíš fixne 8 hodín v kancelárii a občas sa stane, že ti klient zavolá aj o 7 večer. Je len na tebe ako sa k tomu postavíš, ak si to odmakáš, odmena je naozaj sladká. Shoptet ti zároveň ponúka veľa možností vzdelávania a osobného rastu. Sú tu výborne nastavené procesy, k dispozícii máš podporu Onboardingu, či BDR oddelenia. Nebudeš iba formálnou súčasťou pracovného kolektívu, ale súčasťou rodiny.  

Zaujal ťa Tomášov príbeh a chcel by si svoju kariéru v Shoptete naštartovať aj ty? Navštív náš kariérny web, kde pravidelne zverejňujeme voľné pozície.

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov