Čo je event marketing a ako môže pomôcť vášmu brandu?

Viete, čo si ľudia najviac zapamätajú? Ku podivu nejde o virálne videá, kontroverzné reklamy či vtipné gify. Človek si vždy najdlhšie pamätá to, čo skutočne prežije. Ak chcete svojim zákazníkom vryť do pamäte svoj brand alebo novo ponúkaný produkt poskytnite im zážitok.

Možnosť vidieť produkt na vlastné oči a vyskúšať si ako funguje je už dávno podstatou úspešnej komunikácie, ktorá bola známa ešte skôr, než sa pojem event marketing začal vôbec používať. Vďaka event marketingu budete so svojimi potenciálnymi zákazníkmi komunikovať priamo; vaše zdelenie budú vnímať a prežívať v reálnom čase. Vyvolané emócie, ktoré zákazníkom ponúknete sa vám vrátia v podobe zlepšeného vnímania a intenzívnejšieho vzťahu k vašej značke či produktom.

Čo znamená event marketing v praxi?

Na pomoc si môžeme prizvať preklad – pod anglickým slovom event rozumieme udalosť, príhodu či predstavenie. Doslovný preklad je však pre definíciu event marketingu nedostatočný, pretože v tom prípade by sme si event marketing mohli predstaviť ako akékoľvek predstavenie. S event marketingom je to však trochu zložitejšie – ide o dlhodobú formu komunikácie, ktorá vychádza z dopredu stanovenej firemnej stratégie. Event marketing teda označuje aktivity, pomocou ktorých sa firma snaží svojim zákazníkom sprostredkovať zážitky spojené so svojou značkou či produktami. Pomocou eventov dokážete jednoducho zaujať či osloviť nových zákazníkov, prezentovať svoje produkty či služby a v neposlednom rade budovať dobré vzťahy s obchodnými partnermi či novinármi.

Čo by nemalo dobrému event marketingu chýbať?

Základnými znakmi event marketingu sú:

Zážitok – ako sme spomínali v úvode, vaši zákazníci si zapamätajú najdlhšie to, čo prežili. Sprostredkovanie zážitkov je oveľa efektívnejšie než neosobné zdelenia z médií.

Interaktivita – vytvorte so zákazníkom dialóg, vyvolajte v ňom pocit, že je jedinečný. Ukážte svetu vedenie a zástupcov vašej firmy, nech si k značke vedia priradiť konkrétne tváre. Individuálny prístup je zaručeným kľúčom k úspechu.

Vlastná réžia – neopakujte zaužívané koncepty konkurencie a majte svoje akcie vo svojich rukách; vaša firma je hlavný organizátor a vy poznáte svojich zákazníkov najlepšie. Nechajte sa viesť tým, čo o svojich zákazníkoch viete a zaručene im tak sprostredkujete pozitívny zážitok a nezabudnuteľné emócie.

Dobrá dramaturgia – jedinečnosť a kreativita sú zaručenou trafou do čierneho. Sprostredkujte svojim zákazníkom pohlcujúce zážitky, na ktoré budú ešte dlho spomínať.

Typy eventov a príklady z praxe

Podstatou dobrých eventov je ich jedinečnosť a neopakovateľnosť, druhov a typov eventov je teda nespočetné množstvo. Na to, aby sme si ich lepšie priblížili a vedeli si ich predstaviť v praxi či ponúkli určitú dávku inšpirácie sa môžeme na eventy pozrieť z hľadiska ich obsahu, sprostredkovaného zážitku či podľa publika, ktorému je event určený.

Informatívne eventy

Hlavným cieľom je sprostredkovať informácie, ktoré sú zaobalené do zábavného programu. Typickým príkladom je predstavenie nového produktu. Prím v informatívnych eventov stále hrá predstavenie najnovších modelov smartfónov z dielne najväčších výrobných gigantov. Z unboxingov sa stala geniálna multimediálna show, ktorej sa každoročne sa zúčastnia tisíce novinárov a infuencerov z celého sveta a so zatajeným dychom ju sleduje státisíce divákov.

Zábavné eventy

Využívajú sa na budovanie dlhodobého imageu značky prostredníctvom premostenia medzi zážitkom a značkou. Cieľom je vytvoriť silný zážitok predovšetkým prostredníctvom zábavy. Pomocnou rukou zábavných eventov sú koncerty či športové podujatia. Napríklad pivný festival pivovaru Urpiner – program festivalu tvorili koncerty populárnych regionálnych kapiel a súťaže. Popritom boli predstavené nové príchute a receptúry piva. Cieľom festivalu bolo odprezentovanie noviniek pivovaru a budovanie pozitívneho vzťahu so zákazníkmi.

Eventy využívajúce príležitosti

Firma môže svoju komunikáciu prepojiť s oslavou výročí, sviatkov či s dosiahnutím významnej udalosti. Záleží na tom, aké ciele si firma stanoví a podľa toho vyhľadá vhodné už existujúce akcie. Typickými príkladmi sú Dni otvorených dverí, ktorých sa zúčastňujú známe osobnosti, najvyšší management, novinári a samozrejme zákazníci, ktorí majú jedinečnú možnosť nahliadnuť za pomyselnú oponu ich obľúbenej značky.

Imageový event marketing

Základným cieľom eventov tohto typu je myšlienka, ktorá musí korešpondovať s hodnotami, ktoré sa spájajú so značkou. V súčasnosti idú do popredia predovšetkým eko témy. Skvelý nápad, ako sa odprezentovať, ako značka, ktorá dbá o životné prostredie mal pivovar Topvar na hudobnom festivale Topfest. Na každom festivale sa generuje množstvo zbytočného odpadu. Topvar preto dostal nápad – za 10 nazbieraných prázdnych plastových pollitrových pohárov získal návštevník pivo zadarmo. Návštevníci si tak vytvorili pozitívnejšie puto k značke vďaka službe zadarmo a zároveň mali zo seba dobrý pocit, pretože pomohli k čistejšiemu prostrediu.

Všetky doteraz vymenované eventy majú spoločného menovateľa – používajú sa ako externá forma komunikácie značky smerom k súčasným či potenciálnym zákazníkom, dodávateľom, novinárom a širokej verejnosti; jedná sa o verejné eventy. Ďalším okruhom sú firemné eventy, ktoré sú súčasťou internej komunikácie firmy a uskutočňujú sa pre interné cieľové skupiny – pre zamestnancov, kľúčových dodávateľov či akcionárov. Aké špecifiká a výhody má event marketing v rámci internej komunikácie firmy a čo vám môže priniesť?

Využite event marketingu pri komunikácii so zamestnancami

Interná komunikácia je neoddeliteľnou súčasťou komunikácie každej spoločnosti. Event marketing vo vnútri firmy sa väčšinou používa na zlepšenie motivácie zamestnancov a k zvýšeniu ich lojality voči firme. Patria sem napríklad motivačné semináre, produktové školenia, kick off meetingy a podobne. V praxi si to môžeme predstaviť napríklad ako oslavu mimoriadnych výsledkov firmy, ktoré management verejne odprezentuje a poďakuje svojim zamestnancom, ktorí boli tvorcom tohto úspechu. Súčasťou oslavy je zaujímavý doprovodný program (napr. koncert) a občerstvenie. Najčastejšou formou motivačného eventu vo firemnom prostredí je teambuilding. Využíva sa na motiváciu zamestnancov, zákazníkov či firemných partnerov. Jeho cieľom je vyvolať pocit súdržnosti a určitú formu hrdosti na prácu vo firme či pre značkou.

Vytvoriť pre svojich zamestnancov či zákazníkov jedinečný zážitok s dlhodobým efektom by malo byť cieľom každého eventu. Organizácia takejto udalosti rozhodne nie je záležitosťou pár dní. Aby sa vám podarilo vytvoriť a sprostredkovať nezabudnuteľný zážitok budete potrebovať dlhodobú prípravu, jasne stanovené ciele a najmä musíte mať na pamäti odpovede na dve základné otázky: prečo chcem event usporiadať a čo ním chcem dosiahnuť?

Navigácia v článku

Napísať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Odoslaním správy súhlasíte s podmienkami ochrany osobných údajov