“Sme asi tí, ktorých nechajú aby im vyšliapali tú cestu,” hovorí Martin Solnička o tom, prečo sa nikto ešte nepokúšal napodobniť ich Samurai Shot panák. Ten sa stále teší väčšej obľube aj u známych osobností, ktoré si s ním nielen radi pripijú, ale niektorí sa rozhodli Samurai Shotu prepožičať aj svoju tvár.
V prvej časti nášho rozhovoru sme sa napríklad rozprávali o rozdieloch medzi kávou a Samurai panákom. Naše rozprávanie pokračovalo o tom, či sa to dá so Samurai Shotom prehnať, aj keď je to nealkoholický panák, aké známe osobnosti si s ním radi pripijú a nakoniec sa Martin Solnička podelil o know how so všetkými, ktorí majú tiež netradičný nápad a boja sa začať podnikať.
Na webe píšete, že je možné predávkovať sa Samurai Shotom. Stáva sa vám, podobne ako pri alkohole, že to ľudia občas preženú?
Môže sa stať, že ak by ste deň boli úplne nalačno, alebo vám nebolo dobre a vypili by ste veľké množstvo, tak by vám mohlo byť zle od žalúdku. Samozrejme nie v zmysle, že skončíte na výplachu žalúdka v nemocnici. Keby ste vypil fľašu vodky, tak asi tak skončíte, ale ten čaj nie je tak agresívny. Skôr si myslím že dlhodobo, ak by ste 5 rokov denne pili fľašu Samurai Shotu, tak by sa to prejavilo.
Ale tak to je so všetkým, čo budete dlhodobo preháňať, bude to mať vplyv na obličky a žalúdok. To najčastejšie predávkovanie, ktoré vidíme aj sami na sebe je, že keď tu máme nejakú akciu, stretnutia a celý deň si s niekým pripíjame, prídeme domov totálne unavení. Telo už nevládze, ale tá hlava stále ide na plné obrátky a nedokážete zaspať.
Ktorá príchuť je vašim favoritom?
Mojim dlhodobým favoritom je maté, to si môžem dať vážne kdekoľvek a mám ho rád. U niektorých príchutí to mám tak, že som toho občas presýtený, ale to maté je môj jednoznačný favorit.
Môžete nám prezradiť, aké príchute ešte plánujete?
(smiech) Rád by som vám odkryl nejakú pripravovanú´novinku, ale žiadny nový druh teraz vo výrobe nemáme, skôr sa hráme s formou. Malé boostery, plechovky, sekt.
Od septembra ale chystáme novinku a to booster fľaštičku a na obale bude Jirka Prochádzka. Je to najúspešnejší český bojovník v UFC a sám sa nazýva samurajom, aj svojim prístupom k životu. On najradšej pije ten najviac horký Bitter Green. Pije ho už niekoľko rokov a tak sme sa dohodli na spoločnej spolupráci. Príchuť bude aktuálna Matcha Booster, ale na fľaštičkách bude jeho tvár.
Na panáka sa k vám zastaví aj Ivan Bartoš, alebo Ota Klempíř. Neoslovili ste na spoluprácu niekoho z nich?
No s Ivanom Bartošom by to bolo ťažké, to nie je typ politika, ktorý by sa fotil niekde s nejakou fľašou a zrejme to ani nemôže robiť. S ním nám to lepšie funguje na tej voľnej báze, jemu to chutí a často sa u nás zastaví, a keď Piráti slávia nejaký úspech, tak im tam často posielame fľašky a občas aj na dobitie energie. Robia celkom náročnú prácu, tak to asi potrebujú (smiech). Spoluprácu dohodnutú nemáme, ale viem že v snemovni má samolepku, na návštevách a schôdzach naše panáky dáva ľuďom a sme radi, že to pije.
S Otou Klempířem sme v začiatkoch aj čiastočne v rámci marketingu a nejakých marketingových stratégií spolupracovali. Tiež na báze toho, že sa mu to páčilo a chutilo mu to. A trošku nám pomáha aj na dnes, ale už je časovo extrémne vyťažený. Michael Viktořík druhý člen J.A.R, s ním spolupracujeme tiež. Ďalej je to už spomínaný Jirka Prochádzka, natáčal sa u nás podcast Real Talk a chodí k nám aj Ben Cristovao na svoje obľúbené matéčko. Jarda Dušek, ktorý sa pozná s Jaromírom z čias, keď robil kulisáka je tiež veľkým fanúšikom. Tých ľudí je plno a sme za to fakt radi.
Pri Jirkovi Procházkovi ste spomínali čistý život a samurajský životný štýl. Išli by ste do spolupráce s niekým, kto bežne propaguje alkohol alebo napríklad cigarety?
Sme malá firma a nie sme zaťažení nejakou veľkou vlastníckou štruktúrou, takže nám nikto hovorí, čo máme a nemáme robiť. A človek, ktorý pije alebo si zapáli,… aj náš Samurai Shot sa dá pridávať do alkoholických drinkov a sami si na drink zájdeme. Nie sme tu od toho, aby sme niekomu kázali, ako má žiť a čo robí zle. Je to skôr, ako ste naznačili na začiatku, o tom prístupe k životu a Jiří Procházka je čestný, pokorný a priamy človek a to sú hodnoty, ktoré sú nám sympatické a s ktorými náš drink vytvárame.
Máte krásne dizajnové obaly, dokonca s nimi ladia ja vaše priestory. Kto všetko je za tým? V starších rozhovoroch ste spomínali, že prvé fľaše vám dizajnoval Maťo Mišík.
A táto spolupráca trvá dodnes, Maťo nám navrhol grafiku všetkých našich fliaš, letákov. Je to dvorný grafik Samuraia. (smiech)
Je pre vás vizuálna prezentácia rovnako dôležitá ako chuť?
Je to pre nás tiež kľúčové. Ak ten produkt nebude priťahovať a nebude vizuálne príťažlivý, tak je menšia šanca, že ho ochutnáte. Rovnako, ak máte ten istý nápoj bez toho, aby ste to vedel, v dvoch rôznych etiketách, viac vám bude chutiť ten s krajším obalom. Zle vyzerajúce jedlo, v škaredom tanieri a v otrasnom prostredí vám proste moc chutiť nebude. (smiech) Samozrejme kľúčový je pre nás obsah a nesnažíme sa ho dohnať formou, ale chceme aby to vyzeralo príťažlivo.
Vaše priestory sú na ceste do Stromovky. Máte viac pravidelných alebo náhodných návštevníkov?
Ľudia, čo chodia pravidelne okolo sa tu najprv zastavili zo zvedavosti, naučili sa, čo to je, a už sa zastavujú pravidelne. Chodia sem aj ľudia, čo pracujú v okolí a typicky sem chodia napríklad aj policajti a ľudia, čo organizujú v okolí športové akcie. Potom sú tu samozrejme náhodní návštevníci a veľa ľudí si chodí svoje balíčky vyzdvihnúť z e-shopu. Takže je to mix ľudí, čo chodia okolo lebo idú do Stromovky, na Výstavište alebo tých, čo chodia okolo do práce.
Začali ste v online, na prvý Samurai Shot sa vám cez crowfunding vyskladalo 100 ľudí, pokračovali ste rovno e-shopom, alebo ste predávali offline?
Hneď sme začali robiť e-shop a tie výstavy, veľtrhy a akcie väčšinou slúžia len ako také promo a je samozrejme pre nás fajn vidieť tie prvotné reakcie ľudí a vysvetliť im to, ukázať a počúvať, čo si o tom myslia oni. A je fajn vidieť, ako sa to časom mení, predtým skoro nikto nevedel, čo to je a dnes si už ľudia chodia po svoje obľúbené príchute.
Tú spätnú väzbu tak ľahko z e-shopu nedostanete, tam je väčšinou extrémne pozitívna alebo negatívna. Ale e-shop je od začiatku náš hlavný predajný kanál + distribúcia a nejaký predajní partneri.
Bol pre váš e-shop Shoptet prvou voľbou?
Jednoznačne. (smiech)
Ako rýchlo vám trvalo postaviť e-shop?
Bolo to relatívne rýchle. Začali sme s nižším tarifom a postupne sme prechádzali na vyššie tarify kvôli tým možnostiam, ktoré tam sú. Teraz máme, myslím, ten najvyšší možný tarif. A ako som hovoril, sme na Shoptete od začiatku, nikdy sme nemali tendencie, že by sme skúšali stavať vlastný web.
ké doplnky používate a ktorý je pre vás najužitočnejší?
Z tých kľúčových doplnkov používame napríklad prepojenie Comgate, Ecomail, Opuštěný košík, Balíkobot. Všetky nám pomáhajú jednak dobre sledovať správanie zákazníkov aj s nimi dobre komunikovať, dávať zľavy napr. na ich sviatok a čo najviac im zjednodušiť alebo spríjemniť nákup.
Vy máte na starosti vo firme hlavne marketing. Aké spôsoby komunikácie najviac využívate?
V rámci nášho rozpočtu a možností sa snažíme využívať hlavne PPC kampane, robíme e-mailové kampane a v rámci online sú to tie výstavy a prezentácie. A samozrejme firemné akcie, vegánske akcie, Asian Foodfest. Robíme kombináciu online a offline, ale ten online využívame viac. Jednak je to jednoduchšie nastaviť a nie je tam tá sezónnosť. Festivaly a veľtrhy v zime moc nie sú.
Je zima slabším obdobím? Predsa len sa aj váš nápoj podáva studený.
Skôr je to naopak. Naša hlavná sezóna je skôr zimné obdobie s vrcholom na Vianoce. Veľa Samurai Shotov funguje ako vianočné darčeky, pre firmy, čo si chcú upraviť etiketu podľa svojho loga alebo firemných farieb a pridať nejaký odkaz. A ešte je tu samozrejme Suchý február a povianočné stretnutia. A zvýšené predaje sú aj na jar, tam je to spojené s jarou ako obdobím očisty a detoxu. V lete sú to zas ice tea, vlastne celý rok nemáme úplne mŕtvu sezónu, ale tá frekvencia sa v istých obdobiach mení.
Samurai Shot už cez rôznych distribútorov predávate aj v zahraničí. Plánujete so svojim e-shopom na tieto trhy aj expandovať?
Radi by sme, dnes dodávame do Británie a čiastočne aj do Nemecka. Chceli by sme viac predávať do Nemecka, ale sú to hlavne objednávky cez náš web. A tam by sme to chceli točiť viac, máme v pláne nejaké výstavy a veľtrhy v Nemecku. Dve z troch boli zrušené, alebo odložené. Musíme počkať a uvidíme. V dôsledku pandémie sa to posúva o rok na jar. Každá zem má svoje špecifiká a chceme si tam nájsť parťáka, čo nám pomôže s distribúciou. Česko je hlavne laboratórium, kde to budeme testovať a vyrábať.
Pred tromi rokmi ste hovorili, že to čo vy, nerobí nikto iný. Stále to platí?
Je to stále tak, nikto sa nás ešte nesnažil okopírovať. (smiech)
Čím si to vysvetľujete?
V prvom rade si myslím, že to je relatívne zložité, nie z každého čaju to dokážete urobiť. Takže to nefunguje tak, že niekto si povie, tu mám čaj idem to urobiť a bude to dobre chutiť. Väčšinou je tam len jeden efekt, buď to je silné a nie je to chuťovo dobré, alebo naopak, je to dobré, ale nenakopne vás to. Na rovinu nie sme ešte tak veľký a pre veľké firmy to môže byť stále pod ich rozlišovaciu schopnosť.
A je tu samozrejme pandémia a mnohé firmy riešia problémy v logistike, výrobe a zamestnancoch. A to ani nehovorím o gastre. Paradoxne, my sme cez koronakrízu narástli, takže nás pokles gastra nezasiahol. Ak by išiel do toho niekto, kto je napríklad výrobca nápojov, tak dnes rieši asi iné problémy. Myslím si, že je to kombinácia uvedených faktorov. Popravde, ťažko vidieť niekomu do hlavy a toto sú len moje odhady.
A čo by ste poradili niekomu, kto má tiež v šuplíku originálny nápad a nenabral odvahu?
(smiech) Aby s tým išiel von. Vždy sa mi to overilo. Ak to aj hneď nevyjde, niekam vás to posunie. Je ťažké dať univerzálnu radu, niekedy môže mať nehotový produkt a zabijete ho tým, že s tým idete moc skoro von.
Ale nie je dobré produkt stále donekonečna ladiť, pretvárať, špekulovať a meniť, aby ste potom zistili, že je neskoro alebo že ľudia chcú niečo iné. Ak máte niečo hotové a ste úprimne presvedčení, že je dobré, tak s tým choďte von.
Kde by ste chceli vidieť váš Samurai Shot v budúcnosti?
Na polici každého podniku v gastre, v každej domácnosti a firme a v chladničke každého fitka. To je taký môj neskromný cieľ a cesta k nemu bude ešte veľmi dlhá. A taký momentálny cieľ je, že chceme, aby to bol mainstreamový produkt, aby sme boli ten pravý čaj pre každého (úsmev)
Napísať komentár